22 mei 2018 - Naar en in Tasjkent

22 mei 2018 - Tasjkent, Oezbekistan

NAAR EN IN TASJKENT – de hoofdstad van Oezbekistan

Na een fijn gesprek onderweg met een koppeltje kalkoenen ( < filmpje>) halverwege de middag in ons nieuwe hotel.
Met 8 mensen naar de hoofdweg en met 2 snorders (soort illegale taxi’s) naar de Borsu bazar.

1050967    1050978

1060002    P1050999

Mooie platte koepel met vooral vlees en noten. Er omheen stikte het van allerlei markten.
Koffie bij een dame die zomaar mijn overleden zus had kunnen zijn – alleen dat randje goud aan haar tanden...

1060017 Ze kon het goed met Bart vinden en suggereerde nadat het ijs gebroken was … “visum???” … Maar dan moet je bij Bart toch wel van heel goeie huize komen.

SSCN5200    1060036

Via bouwterreinen naar de Registan (term duidt op open zandvlakte in het centrum van een stad waarom heen vaak medressen en/of moskeeën) geklauterd. Alwaar weer prachtige (maar erg Chinezige) schaakspellen doch maar niet aangeschaft.
Je hebt hier als enige stad in Centraal Azië een metro met een aantal Moskou-waardige metrostations. Heel stijlvol!

Foto’s komen in Nederland – er staat ongeveer de doodstraf op fotograferen in de metro…Zie ook https://www.advantour.com/uzbekistan/tashkent/metro.htm !

Hierbij een paar van internet geleend:

Metro Tashkent Kosmonavitlar  Kosmonavitalar

Metro Tashkent Navoi 2 Navoi Metro Tashkent Navoi 1

Metro Tashkent Usbeksitan 1 Station Uzbekistan

De dag afgesloten in een uiterst aangenaam restaurant vlakbij het hotel. Het geld moest op dus naast salade en omelet, (voor mij) koffie en Apfelstrudel en voor Bart een extra glas fruitige rode wijn (met prettige afdronk). Bleek dat we geen rekening hadden gehouden met 20 % btw.. Gelukkig viel het uiteindelijk mee, we verlieten het restaurant met nog 1000 som (=10 eurocent) in de knip. Om dat resultaat te bereiken hebben we wel twee horeca-ondernemers ernstig moeten onderhouden over de rekening. Natuurlijk helemaal niet dat ze de zaakjes op willen lichten maar enige oplettendheid kan nooit kwaad…

1. Pim:
    25 mei 2018
    Gaan jullie daar nu ook al afdingen....weer een bestemming waar ik niet meer naar toe kan.... ;-)
  2. Wim:
    25 mei 2018
    Dus bijna met z'n drieen weer naar huis !!!! Die Bart toch !
  3. Chris:
    25 mei 2018
    Dat zijn nog eens avonturen!