20 mei 2018 - Op weg naar Samarkand -- een week op pad

20 mei 2018 - Samarkand, Oezbekistan

Zondag – ontbijt met frietjes en griesmeel. Lekker bewolkt weer, 20 graden, reisdag, naar de stad die mij vanaf mijn jeugd het meest tot de verbeelding heeft gesproken.
Hangen in de bus, je overgeven aan de hypnotiserende slingerende cadans. Prima.

Stop in Shachrisabz.

Shachrisabz   1050645

Shachrisabz is de geboorteplaats van Timur, over wie straks meer.
Er zijn schitterende mausolea en prachtige tuinen.

Je moet voor elke medressa of moskee waar je in gaat betalen. Dat is goed want zo te zien wordt het geld goed besteed, de gebouwen zijn vaak omgeven door prachtig ingerichte openbare ruimtes met veel groen en bloemen.

In een van de complexen liepen we argeloos door de hoofdingang naar binnen en vergaapten ons aan het prachtige overdekte terras, toen een meneertje al schreeuwend naar ons toekwam om ons naar de kassa te verwijzen… Nou op die manier ben je bij Nederlanders niet aan het juiste adres… Ik liep juist naar de onaanzienlijke potentiële begraafplek van Timor toe toen het genoemde meneertje van 75 meter afstand zozeer ontplofte dat ik het voor zijn hart verstandiger vond mij spoorslags uit de tuin te reppen, gevolgd door een aantal andere groepsleden…

Ik heb daardoor wel de zeer eenvoudige begraafplaats gemist die Timor voor zichzelf achterin het tuintje had laten maken. Hij wilde daar graag begraven worden maar toen het eenmaal zover was lag er zoveel sneeuw op de bergpassen dat hij niet naar deze eenvoudige, laatste rustplaats kon worden gebracht. Het is toen toch Samarkand geworden waar hij met de allergrootste pracht en praal is begraven.

2018-05-22 Samarkant-Tasjkent (23)Rond vijven in Samarkand. Hotelletje met een zwembad…, nou ja, anderhalve slag kon je erin maken. En dat heb ik toch maar even (als enige van de groep) gedaan…, heerlijk om al het stof van je af te spartelen!

Daarna natuurlijk direct de stad in – maar daarover morgen meer. In het hotel gegeten en daar onder meer ‘verloren boterhammekes’ gekregen zoals de twee Maria’s uit B. wentelteefjes betitelen. Overigens hadden we het ook nog over ‘negertittekes’…, die bij ons negerzoenen heetten.
En wat dacht je van het volgende: je hebt 2 soorten vogels, seissies en drijfseissies – dat weten we. Nu heeft iemand van de groep dit uitgebreid met: alles onder de meter is een struik en boven de meter een boom...

1. Pim:
    25 mei 2018
    Zo te lezen valt er genoeg te beleven....ontbijt met patat...dat moet Macdonalds geweest zijn ;-)
  2. Wim:
    25 mei 2018
    Je moet ook netjes betalen als je ergens in geinteresseerd bent !! haha
  3. Chris:
    25 mei 2018
    Dat meneertje toch ......